bookmark comment heart linkedin marketing Asset 1 quotation-mark reply sample school telegram twitter

آپارتمان

نویسنده فیلیمو
تاریخ انتشار جمعه ۴ آبان ۱۳۹۷

بیلی وایلدر، یک اروپایی قدکوتاه و بانمک بود که اواخر دهه بیست از اروپا به آمریکا مهاجرت کرد تا برای همیشه سینمای کمدی دنیا را تغییر دهد. وایلدر ابتدا فیلمنامه می‌نوشت. او با نابغه‌ای مثل ارنست لوبیچ همکاری می‌کرد و چندتا از بهترین فیلم‌های لوبیچ مثل نینوچکا با همکاری او و رفیقِ شفیقِ آن دورانش، چارلز براکت نوشته شده. مشهور است که وایلدر به این دلیل به فیلمسازی روی آورد چون کارگردان‌ها فیلمنامه‌هایش را خراب می‌کردند. او در طول سیزده سال با چارلز براکت شاهکارهایی مثل غرامت مضاعف، آخرهفته گمشده و بلوار سانست را ساخت.
وایلدر با وجودی که فیلم‌های جدی، به خصوص نوآرهای فوق‌العاده‌ای ساخته ولی بیشتر با کمدی‌هایش شناخته می‌شود؛ کمدی‌هایی مثل بعضی‌ها داغشو دوست دارن، آپارتمان، خارش هفت ساله، آوانتی، ایرما خوشگله و... . اکثر کمدی‌های موفق وایلدر به کمکِ دیگر همکارِ فیلمنامه‌نویسش، ای.ال.ای دایموند نوشته شده است. در میان همه این کمدی‌ها به باور خیلی‌ها، آپارتمان چیز دیگری است.

آپارتمان

آپارتمان با بازی زوج محبوب وایلدر، جک لمون و شرلی مک‌لین ساخته شد. پس از موفقیت خیره‌کننده بعضی‌ها داغشو دوست دارن، وایلدر و دایموند تصمیم گرفتند تا فیلم دیگری با جک لمون بسازند و با الهام از چند رمان و قصه‌های حاشیه‌ای دوستانشان به داستان آپارتمان رسیدند. قصه کارمند دوست‌داشتنی و منظمی به نام سی سی بکستر که برای پیشرفت شغلی حاضر شده تا آپارتمانش را برای مدتی در اختیار بالادستی‌هایش قرار دهد. بازی لمون جدای از اینکه ترکیب فوق‌العاده‌ای از معصومیت و شوخ‌طبعی در خود دارد، سادگی عشق یک آدم به شدت معمولی را به رخ می‌کشد و ما را عاشق زوج بکستر– کیوبلیک (با بازی شرلی مک لین) می‌کند.
این فیلم همچنان و پس از گذشت مدت‌ها از ساخته شدنش، به خاطر رعایت تعادل بین شوخ‌طبعی و رئالیسم، تحسین می‌شود. لمون، وایلدر و دایموند در طراحی کاراکتر بکستر آن‌چنان دقتی به خرج دادند که تک‌تک حرکات و شوخی‌های او با وجود ملاحت زیاد به تماشاگر نزدیک بماند و قابل هم‌ذات‌پنداری باشد. در کنار این‌ها دیالوگ‌های تک‌ضرب و فوق‌العاده وایلدر که به خاطرشان مشهور شده بود در هیچ فیلمی بهتر از آپارتمان نتوانسته روی شخصیت‌ها بنشینند. کامرون کرو، کارگردان و نویسنده سینما (سازنده فیلم‌های آسمان وانیلی، تقریبا مشهور و جری مگوایر) که به شدت به وایلدر علاقه دارد و کتابی هم از مصاحبه‌هایش با او به چاپ رسانده، در مورد تاثیر آپارتمان در فرهنگ عامه مثال جالبی می‌آورد؛ کرو می‌گوید که پدرش همیشه از کودکی جُکی دائمی داشته که برای سرعت بخشیدن به مکالمه یا پیش بردن بحث تکرار می‌کرده و همیشه همه را به خنده می‌انداخته، این جک دیالوگ شاهکار و به‌یادماندنی پایانی آپارتمان است: «خفه شو و دست بده!» دیالوگی که حتی پدر کرو هم ظاهرا منبعش را نمی‌دانسته و فقط جایی شنیده بوده.

آپارتمان

وایلدر با آپارتمان تمامی جوایز مهم اسکار را درو کرد، اگرچه واقعا پیش کشیدن بحث جوایز درباره یکی از شیرین‌ترین تجربه‌های فیلمبازی هر عاشقِ سینمایی کارِ مسخره‌ای است. با وجودی که می‌شود ساعت‌ها درباره مدل‌های جُک نوشتن وایلدر و نحوه پیشبرد دیالوگ‌ها در آپارتمان، دقتی که خرجِ طراحی صحنه آپارتمانِ بکستر شده، صحنه پرسپکتیو اجباری اولِ فیلم برای نمایش شرکت بیش از حد بزرگ آن‎ها، هنرِ وایلدر در تغییر لحنِ به موقع از شوخی به تلخی و... صحبت کرد، بهتر است هیچ کدام از این حرف‌ها تماشای یکی از بانمک‌ترین و ملیح‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما را به تاخیر نیاندازد.

از تماشای آپارتمان با زیرنویس فارسی و کیفیت HD در فیلیمو، لذت ببرید.

نظرها