در اکران رسانه‌ای جاده قدیم چه گذشت؟

دومین فیلم روز اول جشنواره یعنی فیلم «جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت و با بازی مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی، ترلان پروانه و محمدرضا غفاری در محل کاخ رسانه‌ای این جشنواره به نمایش درآمد.

جاده قدیم داستان زنی به نام مینو است که در شب عید، اتفاقی مبهم برای او رخ می‌دهد و خانواده را با سوال‌ها و مشکلات زیادی روبه رو می‌کند. خانواده‌ای که در تدارک مراسم عروسی پسرشان هستند و حالا با پیش آمدن این حادثه برای مادر، تمام برنامه‌ریزی‌ها به‌هم می‌خورد. البته مشکل اصلی تاخیر در برگزاری مراسم عروسی نیست بلکه تغییر رفتار مادر در اثر این اتفاق، کابوس‌های شبانه و ناآرامی‌های اوست که کنترل اوضاع را از دست خارج می‌کند. هیچ کس نمی‌داند چه بر سر مینو آمده اما رفته‌رفته گرههای اتفاق باز می‌شود تا نشان دهد که منیژه حکمت دوباره به موضوعی درباره زنان پرداخته و پس از ۱۰ سال بازگشت به فیلمسازی، هنوز هم پرداختن به دغدغه‌های اجتماعی برای او در اولویت است.

«انکار» برای حفظ آبرو یا «انکار» برای نپذیرفتن حقیقت؟

زورگیری، تعرض و تجاوز خط اصلی داستان جاده قدیم است اما این بار بیشتر از هر فیلمی منیژه حکمت به سراغ شخص آسیب‌دیده رفته تا نشان دهد وقتی مشکلی برای زن به وجود می‌آید تمام جنسیت مونث آن محصور می‌شود. این موضوعی بود که در تمام فیلم چالش‌های رفتاری تک تک اعضای خانواده به خصوص زن و همچنین شوهری که به همسرش تعرض شده به آن اختصاص داشت و البته با یک نقطه قوت همراه بود. آن هم پذیرش موضوع از سوی مرد خانواده و همین‌طور پسر و پدربزرگ است. هیچکدام در هیچ سکانسی از فیلم پرخاشگر و عصبانی نبودند و حتی از به‌هم خوردن شرایط زندگی‌شان هم گله نداشتند. آن‌ها فقط نگران مینو بودند و می‌خواستند هر طور که شده او را به زندگی برگردانند. این نکته‌ای است که تاکنون در هیچ فیلمی با موضوع تجاوز به تصویر کشیده نشده و به همین دلیل می‌توان گفت منیژه حکمت پس از ۱۰ سال با دست پر به سینما برگشته است.

سانسورهای جاده قدیم به فیلم ضربه نزد!

پس از اکران فیلم، نشست خبری آن برگزار شد که البته نشست جنجالی‌ای هم بود. منیژه حکمت در نشست خبری فیلم جاده قدیم در پاسخ به این سوال که آیا اثری که به اکران درآمده همان چیزی است که طبق خواسته شما بوده، گفت: «همین فیلمنامه را می‌خواستیم اما چندجا مثل گردن یک دختر و واژه دوست پسر و صحنه‌ای از لگد با کفش دختر به پسر سانسور شد، همین! البته من آدم مطالبه‌گری هستم. کافی است دیگر. چهل سال است این روال را تحمل می‌کنیم، حالا همه‌مان باید مطالبه‌گر باشیم!

در بخش پایانی فیلم هم نقش اول آن به راحتی به دوربین خیره می‌شود و با صدای بلند اعلام می‌کند که به او تجاوز شده. منیژه حکمت در پاسخ به این سوال که چرا بی‌پرده این تجاوز را در سکانس آخر نشان داد، گفت: پنهان‌کاری با قدمتی به اندازه تاریخ ایران در پستوی خانه‌ها جا دارد. اگر ما هم پنهان کنیم به آن دامن زده‌ایم. حالا وقت آن رسیده که با صدای بلند هر نوع تعرض و خشونت را اعلام کنیم تا سونامی راه بیفتد و به زنان ایرانی رهایی دهد.

بی‌نهایت سوژه داریم که نمی‌خواهند تعرض را فاش کنند!

مهتاب کرامتی هم در پاسخ به سوالی که چقدر این نقش برای‌تان واقعی بود، گفت: «من خوشحالم که این نقش را خانم حکمت به من پیشنهاد دادند. تحقیقات میدانی هم داشتیم که نقش واقعی باشد و پای صحبت خیلی‌ها نشستیم که تجربه تعرض و‌ تجاوز را پشت سر گذاشته بودند. تعداد این افراد خیلی زیاد است و هر کدام هم به‌خاطر آبرو یا حفظ بنیان خانواده از بیان آن خودداری می‌کنند. من فکر می‌کنم که در این فیلم مهمترین تصویر از مردی به نمایش درآمد که همسر مینو بود اما کاملا منطقی و عاقلانه با موضوع تجاوز برخورد کرد. این نمایش از یک مرد ایرانی، می‌تواند به جامعه زنان برای بیان دردهای‌شان امیدواری دهد.

نظرات:

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.