«چهارراه استانبول» به پردیس ملت رسید

تیم هنری مصطفی کیایی امسال با فیلم چهارراه استانبول به جشنواره سی و ششم آمده‌اند. این تیم که سال گذشته تجربه موفق بارکد را داشتند و موفق به دریافت سیمرغ در بخش بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شدند، امسال هم با کمی تغییر و با جدا شدن بهاره کیان‌افشار از تیم،  فیلمی درباره حادثه ساختمان پلاسکو ساختند. چهارراه استانبول اولین فیلمی است که سراغ این حادثه رفته اما به طور صرف به این موضوع نپرداخته است. به همین دلیل هم نام آن از پلاسکو به چهارراه استانبول تغییر کرد تا مخاطب به بهانه این نام پای تماشای  فیلم ننشیند.

ریتم تند و هیجانی فیلم‌های مصطفی کیایی به علاوه بگومگوهای پرسرعت بین بهرام رادان و محسن کیایی در این فیلم هم وجود دارد. طنز و شوخی‌های این فیلم زیاد است و نسبت به اینکه در طول فیلم حادثه‌ای غمبار اتفاق می‌افتد، اما این شوخی‌ها متوقف نمی‌شود. بی هوا، در دل حادثه و در سکانسی که مخاطب تحت تاثیر عمق فاجعه قرار گرفته، شوخی بین بازیگران رد و بدل می شود و این مخاطب را دچار سردرگمی می‌کند. شاید یکی از نقطه ضعف‌های فیلم مصطفی کیایی همین باشد و شاید هم او نباید اهداف خود را در دل حادثه‌ای به این مهمی مطرح می‌کرد. البته بر سر همین اهداف هم بحث زیاد است. به این دلیل که در طول فیلم مخاطب با پیام‌های متعددی روبه‌رو می‌شود. برای مثال در دل حادثه سکانسی وجود  دارد که مدیریت بحران پلاسکو را نقد می‌کند. کمی بعدتر روابط انسانی زمانی که حادثه‌ای رخ داده و واکنش‌های غیرانسانی مردم در آن نقد می‌شود. همین‌طور شخصیتی دروغگو و قمارباز در فیلم وجود دارد که بخشی از فیلم به نتیجه‌گیری درباره سرنوشت او اختصاص پیدا می‌کند. مهمتر از دیگر جنبه‌ها هم زمانی است که هدف اصلی مصطفی کیایی از ساخت فیلم در دیالوگی که بین بهرام رادان و سحر دولتشاهی رد و بدل می‌شود خود را نشان می دهد. درست آنجایی که بهرام رادان می‌گوید ساختمان پلاسکو الان نریخته است، زمانی بر سر اهالی آن خراب شد که با وارد کردن جنس‌های چینی تولیدات ایرانی را نابود کردند.

البته فیلم سکانس‌های درخشانی با بازی مهدی پاکدل در نقش فرمانده آتش‌نشانی داشت که با به تصویر کشیدن فداکاری‌های آن‌ها تلاش می‌کرد تا ادای دینی به آتش‌نشان‌ها و خانواده‌های آن‌ها داشته باشد. در مجموع به نظر می‌آید که هدف اصلی محسن کیایی ساختن فیلمی درباره اقتصاد و تولید کشور بوده است اما با رخ دادن حادثه پلاسکو تصمیم گرفته ارتباط بین این دو را نشان دهد و حالا باید مخاطب در اکران عمومی نشان دهد که آیا این تصمیم درستی بوده یا نه؟

پلاسکو نماد اقتصاد ایران بود

پس از اکران چهارراه استانبول در محل کاخ رسانه‌ای جشنواره سی و ششم حالا نوبت به نشست پرسش و پاسخ این فیلم رسیده بود. نشستی که بخاطر حضور بهرام رادان و سحر دولتشاهی در میان بازیگران فیلم بیش از هر نشست دیگری با هجوم عکاسان همراه شده بود.

اولین سوال نشست خبری فیلم چهارراه استانبول از محسن کیایی پرسیده شد. از آن‌جایی که پلاسکو حادثه دردناکی است و عمق فاجعه خیلی بیشتر از آنست که در فیلم نشان داده شده بود، خبرنگاری از او پرسید آیا برای نشان دادن واقعیت‌ها محدودیتی داشته‌اید یا نوع کار شما این‌گونه بوده که فضاها را بسته به تصویر بکشید؟ کیایی: «فیلم من در مورد پلاسکو نبود. خیلی از فیلم‌هایی که در دنیا ساخته می‌شود، قصه‌ای دارد که با درام ترکیب می‌شود. مثل یازده سپتامپر و حتی تایتانیک. ما هم در این فیلم به اندازه نیاز داستان به حادثه ورود کردیم و اگر کسی انتظار دارد کل فیلم راجع به پلاسکو باشد این را دریافت نمی‌کند. از طرفی هدف ما نشان دادن وضعیت تولید و اقتصاد کشور بود و به نظر من پلاسکو نماد اقتصاد ایران بود که فروریخت.»

مهدی پاکدل در فیلم چهارراه استانبول نقش فرمانده عملیات آتش نشانی را دارد و به خوبی آن را ایفا می‌کند. او درباره این نقش این‌طور توضیح می‌دهد: «در کارنامه هر کس نقش ماندگاری وجود دارد و این نقش هم با دلبستگی همراه بود. بیشتر از هر چیزی بار مسئولیت نسبت به این حادثه و فداکاری آتش‌نشان‌ها احساس می‌کردم و خوشحالم که توانستم نقش را به خوبی ایفا کنم.»

محسن کیایی و بهرام رادان که پیش از این هم در فیلم «بارکد» نقش مکمل یکدیگر را داشتند٬ باز هم در فیلم چهارراه استانبول یک زوج هنری را تشکیل دادند. بهرام رادان در توضیح اینکه چقدر در این فیلم تکنیک بازیشان نسبت به بارکد تفاوت دارد٬ گفت: «همیشه نیمه  خالی نقش را می بینم تا بتوانم دید بهتری نسبت به نیمه پر داشته باشم. خوشحالم که با بارکد موفق شدیم دو شخصیت را در ذهن مخاطب بنشانیم اما قرار نیست شخصیت‌های تکراری را به تصویر  بکشیم و از این بابت تمام توانایی خود را به کار می‌گیریم.»

 

نظرات:

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.