«لاتاری» جنجالی‌ترین فیلم روز سوم جشنواره

آخرین اکران فیلم در روز سوم سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به «لاتاری» محمدحسین مهدویان اختصاص داشت. فیلمی که تمام سالن‌ها را به خود اختصاص داد و مهمان‌های غیر رسانه‌ای هم از جمله وزیر بهداشت و چند شخصیت سیاسی دیگر در اکران آن حضور داشتند. این درحالی است که اکران فیلم‌ها در محل کاخ رسانه‌ای یعنی پردیس ملت تنها به اهالی رسانه اختصاص دارد و سالن‌های باغ کتاب تهران از روز اول جشنواره میزبان اهالی فرهنگ، سیاست و شخصیت‌های مهم کشور بوده‌اند.

دلیل این استقبال که به شلوغ‌ترین فرش قرمز و شلوغ‌ترین نشست خبری هم منجر شد سومین فیلم متوالی محمدحسین مهدویان در جشنواره فجر بود. او برای دو فیلم قبلی‌اش یعنی «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» سیمرغ بلورین بهترین فیلم را در دو سال گذشته از جشنواره فجر دریافت کرد و امسال هم امیدهای زیادی به دریافت این جایزه دارد. البته در مصاحبه‌ای گفته است اگر «لاتاری» هیچ جایزه‌ای نگیرد ناراحت نمی‌شوم. او همچنین گفته است «لاتاری» بهترین فیلمی است که تا الان ساخته‌ام.

اما اگر این صحبت‌ها را کنار بگذاریم، «لاتاری» پرحاشیه‌ترین فیلم مهدویان تا به اینجای کار است. حاشیه‌هایی که از مراحل پیش تولید و از اینستاگرام آقای کارگردان شروع شد؛ زمانی که در پستی اینستاگرامی روی لاتاری خط قرکز کشید و نوشت این فیلم را من نمی‌سازم. اما رفته رفته و با حمایت دوباره سید محمود رضوی مراحل ساخت فیلم پیشرفت کرد تا نسخه نهایی آن را امسال در جشنواره فیلم فجر ببینیم. البته ماهیت فیلم و رفتن به سراغ پرونده قاچاق دختران ایرانی به امارات به اندازه کافی جنجالی است و زمانی که محمدحسین مهدویان به سراغ‌ آن می‌رود جنجالی‌تر هم می‌شود. چرا که اهالی سینما و مردم او را کارگردانی سیاسی و شاید «سفارشی ساز» می‌دانند که دو فیلم قبلی‌اش هم تاییدی بر آن است.

از طرفی تا پیش از جشنواره فجر خبرها حاکی از آن بود که آخرین فیلم مهدویان عاشقانه و اجتماعی است. البته خود او هم گفته بود فیلم من نه اجتماعی و نه سیاسی است، بلکه داستان عاشقانه‌ای را روایت می‌کند. اما برخلاف این نظرها «لاتاری» هم فیلم سیاسی دیگری از مهدویان است که رفته رفته در یک سوم پایانی فیلم شخصیت‌های سیاسی آن پررنگ‌تر می‌شوند و اختیار فیلم را کاملا به دست می‌گیرند. دختر و پسر عاشقپیشه که یک سوم ابتدای فیلم روابط احساسی‌شان به نمایش در می‌آید کم کم حذف می‌شوند و در نهایت مامور اطلاعات سپاه و یکی از جانبازان دفاع مقدس در صحنه باقی می‌مانند که قرار است از ناموس ایران در کشوری عربی دفاع کنند.

«لاتاری» ایرانی‌ها را تروریست نشان می‌دهد؟

شلوغ ترین و طولانی‌ترین نشست خبری کاخ رسانه‌ای تا روز سوم جشنواره فجر، به نشست خبری «لاتاری» اختصاص داشت. جلسه پرسش و پاسخی که در آن خبرنگاران با پرسیدن سوال‌هایی که یکی پس از دیگری اشاره‌ای به جهت‌گیری سیاسی تهیه‌کننده فیلم داشت او را به چالش می‌کشیدند.

سوال اول درباره پایان‌بندی فیلم از محمدحسین مهدویان بود که آیا این پایان‌بندی تصویری از تروریست بودن ایرانی‌ها را به نمایش می‌گذارد. او این‌طور پاسخ داد: «ای کاش خیلی از باورها و رفتارهای ما مثل ۴۰ سال پیش بود. ما الان در اخلاق، در مسئولیت‌پذیری عقب‌گرد کرده‌ایم. اگر در این فیلم با قیصر مقایسه می‌شوم مشکلی ندارم. جایی که قانون کارآمد نیست ممکن است رفتارهای غیرمتعارف اتفاق بیفتد و این پایان‌بندی فیلم یک هشدار است اما سیاه‌نمایی نیست. ایرانی‌ها را تروریست نشان نمی‌دهد بلکه رفتار شخصی را نشان می‌دهد که برای دفاع از ناموسش انتقام‌جویی کرده است.»

 

در ادامه از مهدویان پرسیده شد که در بازنویسی چقدر فیلنامه تغییر کرده تا مجوز بگیرد؟ و یا چقدر از فیلم برای پروانه نمایش تغییر داده شده؟ مهدویان در پاسخ به این سوال گفت : «خاطرم نیست چه چیزهایی را خودمان درآوردیم و چه چیزهایی را آن‌ها ممیزی کردند. چون سیستم ممیزی خیلی پیچیده است. با تو حرف می‌زنند و با حرف‌هایشان نرم‌ات می‌کنند. البته نسخه اول پایان خشن‌تری داشت. فاشیستی‌تر بود و فیلم جذاب‌تری را نشان می‌داد اما نرم شد و صیقل داده شد تا به اینجا رسید.»

در ادامه خبرنگاری از سید محمود رضوی تهیهکننده لاتاری که دوست نزدیک قالیباف است پرسید: «اگر قالیباف رئیس جمهور می‌شد شما همچنان این فیلم را با این سیاه‌نمایی می‌ساختید؟»

برای پاسخ به این سوال هادی حجازی‌فر میکروفون را گرفت و گفت: «ساخت لاتاری مدیون سماجت‌های آقای  رضوی است. ما می‌بینیم در سینماهای مردمی می‌گویند مهدویان تو فرزند زمانه‌ای اما این رضوی فلان است. رضوی تنها ایرادش این است که اصلاح‌طلب نیست.»

سید محود رضوی هم این‌طور پاسخ داد: «اگر قالیباف رئیس جمهور بود من این فیلنامه را ۱۰ روزه مجوز می‌گرفتم.»

سوال دیگری که از محمود رضوی پرسیده شد این بود: «اگر غیر از شما تهیه‌کننده دیگری پشت فیلمنامه بود به او مجوز می‌دادند؟»

رضوی هم در پاسخ  گفت: «من چنین تصوری ندارم، من فقط پیگیری کردم و در این راه هم دو سه جفت کفش عوض کردم چون که پاشنه‌هایش از بین رفته بود.»

 

نظرات:

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.