«اتاق تاریک» فیلمی شبیه به لحظه‌های زندگی

سه سال پس از فیلم مرگ ماهی، روح‌الله حجازی  فیلم اتاق تاریک را ساخته و با آن به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده است. فیلمی که آخرین اکران روز ششم جشنواره را به خود اختصاص داده بود و با حضور عوامل و کارگردان برای اهالی رسانه به نمایش درآمد. هدف این فیلم بیان مجموعه‌ای  از مسائل تربیتی و خانوادگی است که نویسنده و کارگردان با نگاه به مسائل روز سعی در پرداختن به آن را دارند. مسائلی از جمله بزرگتر بودن زن از شوهر در ازدواج، کودک‌آزاری و نحوه مواجهه خانواده، بی‌بندوباری جوانان، قضاوت رفتار دیگران و ... .

اما ضعف اصلی این فیلم این است که با وجود بیان مسائل روز در نحوه بحران‌سازی و پیشبرد داستان برای جذب مخاطب توانایی لازم را ندارد. فیلمی دیالوگ‌محور که گاه‌وبیگاه وارد کلیشه می‌شود و البته در همان نیمه اول فیلم هم توانایی ایجاد کشش برای مخاطب را ندارد.


«ساعد سهیلی» و «ساره بیات»، بازیگران نقش اول اتاق تاریک هستند. آن‌ها با وجود اختلاف سنی و فرهنگی زیاد با هم ازدواج کرده‌اند و در بسیاری از مسائل توانایی حل مشکلات آن را ندارند. در ادامه داستان برای فرزند کوچکشان اتفاقی پیش می‌آید که هر کدام می‌خواهند به شیوه خود آن را حل کنند و هر کدام هم روش دیگری را قبول ندارند. این عدم تفاهم در تربیت پسر کوچک فیلم هم تاثیرگذار است و نشان می‌دهد که اختلاف پدر و مادر در ایجاد مشکلات تربیتی برای فرزند نقش مهمی دارد.

روح‌الله حجازی به مسئله مهم دیگری یعنی کودک‌آزاری هم در فیلم اتاق تاریک پرداخته که در کنار فیلم‌های جشنواره امسال مثل جاده قدیم با موضوع تجاوز، رویکرد ارزشمندی را به سال جدید سینمایی ایران وارد می‌کنند. مهمترین سکانس فیلم هم بر سر یک میز شام است که دیالوگ‌های تاثیرگذار در جهت هدف اصلی کارگردان بین بازیگران رد و بدل می‌شود. البته این سکانس در پایان فیلم است و برای همین برخی منتقدان فیلم حجازی را کشدار و طولانی می‌دانند.

 

پرداختن به کودک‌آزاری در فیلمسازی ریسک است

نشست پرسش و پاسخ فیلم اتاق تاریک پس از اکران آن و با سوالی از ساعد سهیلی آغاز شد. او امسال با سه فیلم در جشنواره فجر حاضر شده که یکی از آن‌ها اتاق تاریک است. خبرنگاری از او درباره نوع انتخاب فیلم‌های امسال پرسید که او گفت: «فیلمنامه‌هایی که به دستم می‌رسید را می‌خواندم و این موقعیت‌هایی که در اتاق تاریک داشتم، مثل موقعیت پدر بودن، داشتن اختلاف سنی با همسر و جذابیت‌های دیگری که وجود داشت این علاقه را در من ایجاد کرد که با پذیرفتن این نقش، آن‌ها را تجربه کنم.»

در ادامه نوبت به کارگردان فیلم رسید. یکی از خبرنگاران از حجازی، کارگردان اتاق تاریک پرسید: «دغدغه شما را در به تصویر کشیدن مسائل اجتماعی تحسین می‌کنیم اما چرا این فیلم آن‌قدر کشدار بود؟» روح‌الله حجازی در پاسخ به این سوال  گفت: «از رسانه‌هایی که اخیرا یاد گرفته‌اند تکنیک را زیر سوال ببرند متشکرم. به شما هم بابت این سوالتان تبریک می‌گویم. مشکل شما این است که بین مردم نیستید. من در سالن‌های مختلف با مردم این فیلم را دیده‌ام. آن‌ها خسته نشدند، استقبال کردند و بعد از فیلم با هم راجع به آن حرف زدیم. شما در اکران عمومی متوجه این موضوع خواهید شد و به اشتباه‌تان پی خواهید برد.»

حجازی در ادامه درباره طرح مساله کودک‌آزاری در فیلم گفت: «متاسفانه در سینمای ما خیلی کمتر به سمت ساختن فیلمی با موضوع کودک‌آزاری می‌روند و معمولا کارگردان‌ها ریسک نمی‌کنند. مشکلی که در ساخت فیلم‌هایی با چنین موضوعی وجود دارد، ممیزی است. ضمن اینکه نمی‌توان برخی از مسائل را مطرح کرد. فیلمساز باید تلاش کند به زبانی برسد که به مشکل برخورد نکند و در عین حال بتواند موضوع مورد بحث را مطرح کند.»

حجازی در واکنش به این که چرا فیلم‌هایش با این که موضوعی جدی دارند، در لحظه‌هایی کمیک می‌شوند، گفت: «به نظرم صحنه‌هایی که باعث خنده مخاطب می‌شود، به خاطر هم‌ذات‌پنداری مخاطب است. چون جنس آن‌ها شبیه به لحظاتی از زندگی همه ماست و ما تجربه این لحظات را داریم. وگرنه من برخی از دیالوگ‌ها را برای خنداندن مخاطب در فیلم قرار نداده‌ام. درواقع این خنده مخاطب به‌خاطر آشنایی و نزدیکی‌ست که با موقعیت‌ها دارد.»

نظرات:

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.